berlin

Drogi Maxie

Marek S. Bochniarz

Marek S. Bochniarz

Drogi Maksie...

 

Meine Lieber mann. Eine Homage

Alte Nationalgalerie Berlin, 20.07–13.11.2022

 

Hans Alienus: Kto pisze, ten żyje (Biografia odmieńca)

Marek S. Bochniarz

Hugo Marcus przyszedł na świat w 1880 roku w Poznaniu, w rodzinie
żydowskiego przemysłowca Josepha Marcusa i jego żony Cäcillie
(z domu Hepner)1, który – podobnie jak dziadek – zajmował się obróbką
drewna. W 1898 roku ukończył humanistyczne Friedrich Wilhelms-
-Gymnasium w rodzinnym mieście2. Został wysłany do Berlina, aby
zdobyć edukację wyższą. Był to typowy kierunek migracji dla młodzieży
wywodzącej się ze zgermanizowanej żydowskiej burżuazji z prowincjonalnego
Poznania. Młodzieniec marzył o tym, aby w Niemczech oddać
się zupełnie miłości do filozofii i poezji. Cel jego rodziców był jednak
zgoła inny. Syn miał ich wesprzeć we wspinaczce po drabinie społecznej.

Obietnica w obiektywie. Wystawa w Jüdisches Museum

Zbigniew Pakuła
Frédéric Brenner zaprosił znanych fotografików z ośmiu państw do Izraela i na terytoria Zachodniego Brzegu do udziału w projekcie This Place. Po czterech latach pracy powstała złożona opowieść artystów, których zafascynował krajobraz tej ziemi, jej mieszkańcy i ich codzienne życie. Ponad 200 fotografii zgromadzonych w berlińskim muzeum tworzy wielowarstwowy portret, skomplikowany i opowiedziany z wielu perspektyw.

Inicjator projektu i fotograf, Frédéric Brenner, chciał wyjść poza kanon zdjęć typowych dla tego regionu, znanych z przewodników i mediów skupionych na wydarzeniach politycznych. Jego buntownicza idea zainteresowała wielu uznanych artystów. Poza pomysłodawcą w projekcie udział wzięli: Wendy Ewald, Martin Kollár, Josef Koudelka, Jungjin Lee, Gilles Peress, Fazal Sheikh, Stephen Shore, Rosalind Fox Solomon, Thomas Struth, Jeff Wall i Nick Waplington. Wszyscy pochodzili spoza Izraela i Zachodniego Brzegu. Nad projektem pracowali w latach 2009–2012. Wybierając fotografowane motywy i tematy, każdy z nich mógł snuć opowieść z własnej, indywidualnej perspektywy.

Żydowska Warszawa - żydowski Berlin. Spotkanie z Aliną Molisak

Data wydarzenia: 
23 listopad 2017
Żydowska Warszawa - żydowski Berlin. Spotkanie z Aliną Molisak
Żydowska Warszawa - żydowski Berlin. Spotkanie z Aliną Molisak

Koło Miłośników Kultury i Literatury Żydowskiej "Dabru emet" (UAM) i Dom Spotkań przy Żydowskiej 15A zapraszają serdecznie na spotkanie autorskie z dr hab. Aliną Molisak, poświęcone Jej najnowszej książce pt. Żydowska Warszawa - żydowski Berlin. Literacki portret miasta w pierwszej połowie XX wieku" (IBL PAN, 2016).

Spotkanie poprowadzi prof. Katarzyna Kuczyńska-Koschany, opiekunka naukowa Koła "Dabru emet".

Zapraszamy w najbliższy czwartek, 23 listopada 2017 o godz. 15.30 w Domu Spotkań przy Żydowskiej 15A.

 

*****

O książce Aliny Molisak tak pisał Henryk Grynberg:

Dlaczego Golem ?

Zbigniew Pakuła

Kuratorki Emily D. Bilski i Martina Lüdicke przypominają, że golema spotykamy już w najstarszych tekstach żydowskich. Stworzony był z materii nieożywionej, a do życia powoływano go za pomocą hebrajskich liter. Wyrósł z mistycznych teorii i z biegiem czasu stawał się popularną postacią, spotykaną w podaniach i legendach, w kulturze

Cud przeżycia. Wokół myśli Leo Baecka

Zbigniew Pakuła
Małgorzata Grzywacz
Leo Baeck

Małgorzata Grzywacz

Wokół myśli Leo Baecka

Cud przeżycia

 

Zbliżając się do 60. rocznicy śmierci wybitnego Wielkopolanina, urodzonego 23 maja 1873 roku w Lesznie, przybliżmy wybrane aspekty jego życia, działalności i pisarskiego dorobku.

Spoglądając na życiorysy zasłużonych, staramy się odkryć przesłanie płynące z perspektywy spuścizny, jaką pozostawiają przyszłym pokoleniom. A jak mierzyć oddziaływanie wybitnych rabinów i rabinek (także!) ? – pewnie podobnie, tak jak innych nauczycieli życia duchowego, obecnych w każdej religii. Każdy z nas na swojej drodze spotka ich wielu, lecz do końca życia pamiętamy tylko tych najważniejszych.

Jak Regina Jonas zmieniała świat

Małgorzata Grzywacz
Regina Jonas
Regina Jonas

Małgorzata Grzywacz

Jak Regina Jonas zmieniała świat

W osiemdziesiątą rocznicę pierwszej ordynacji rabinackiej  kobiety[1]

Kolekcja berlińska

Emilia Rydel

Żydzi w czasie I wojny światowej. Kolekcja berlińska

Heini odnalazł rodzinę

Zbigniew Pakuła
Judith Kessler
Heini

Heini odnalazł rodzinę

Żydowskie garncarki z Niemiec po 1933 r.

Zbigniew Pakuła
Emilia Rydel
  “Wodny taniec“, Kibuc Urim, 1947 © Muzeum Żydowskie w Berlinie
Wystawa: Żydowskie garncarki z Niemiec po 1933 roku (kurator Michal Friedlander)

             Na początku XX wieku kobiety stopniowo zaczęły pozyskiwać akceptację w różnych dziedzinach sztuki artystycznej, która przez długi czas zdominowana była przez mężczyzn. Wówczas sztuki użytkowe, takie jak grafika, projektowanie tkanin, czy ceramika nie były jeszcze traktowane jako synonim sztuk pięknych.  Do dwudziestowiecznej historii sztuki dołączyła nowoczesna ceramika żydowska, łączaca proste, geometryczne formy z floralną lub abstrakcyjną ornamentyką. Historię kobiet, które współtworzyły ten rodzaj rzemiosła artystycznego opisuje nowa wystawa w Jüdisches Museum Berlin.

Subskrybuje zawartość

© Copyright 2014